Bedrijven, merken en PR-bureaus werken graag samen met bloggers, vloggers, influencers,… om diverse redenen:
- Contentcreatie: foto’s, tekst of video
- Een verhaal brengen waar anderen zich aan kunnen spiegelen
- Bereik vergroten (visibiliteit)
- Specifieke doelgroep bereiken en activeren
- Nieuwe invalshoeken ontdekken
- …
Hoe kom je op de radar te staan van PR-bureaus of bedrijven/merken?
Hierbij wat tips:
1. Blog om de juiste redenen
Verspreid jouw passie en blog niet om enkel gratis zaken te verkrijgen. Gedreven bloggers zullen zeker bovendrijven, want bloggen is echt wel intens werk. Stel je zeker de vraag: wat wil je bereiken met je blog? Passie verspreiden? Mensen inspireren? Geld verdienen? Gedachten ordenen? Nieuwe contacten leggen? …
2. Wees niet te algemeen
Specialiseer je in bepaalde thema’s. Bedenk waar jouw unieke talenten, passies en interesses liggen.
3. Verzorg jouw redactionele content en website
Ga voor kwalitatieve content op jouw blog en sociale media. Zorg dat de vormgeving van jouw blog of website weerspiegelt wie je bent en wat je doet. Ga voor leuke teksten met inspirerende foto’s op een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke blog. Natuurlijk heeft iedereen daarin zijn eigen smaak. Het gebruik van de juiste titels, hashtags, tags,… kan soms ook veel betekenen naar visibiliteit.
4. Zorg voor een eigen stijl en richt je tot een bepaalde doelgroep
Eigenheid en authenticiteit zijn heel belangrijk. Natuurlijk kan je gerust uit andere blogs inspiratie halen om jouw stijl verder te ontwikkelen.
5. Activeer jouw netwerk
Maak goede content en kies de juiste sociale media kanalen om jouw content te verspreiden: Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, LinkedIn, Snapchat,… Converseer ook met uw volgers en zorg voor interactie.
6. Wees eerlijk
Eerlijkheid over statistieken, ervaringen, producten, enzovoort.
Volgers kopen voor sociale media is een veel gebruikte techniek. Persoonlijk ben ik geen voorstander alhoewel ik veel bekende bloggers zie die zich daartoe hebben laten verleiden. Bedrijven en ook sommige PR-bureaus staren zich jammer genoeg nog te vaak blind op statistieken als websitebezoekers, volgers,… en kijken te weinig naar kwaliteit content, bereik, interactie en conversie.
7. Blijf de baas van jouw eigen blog
Ga alleen samenwerkingen aan waar je je goed bij voelt en durf een eerlijke vergoeding vragen.
8. Wees geduldig en leer constant bij
Hou vol, plan blogmomenten in, lees andere blogs en leer bij van medebloggers. Staar je ook niet blind op statistieken en bezoekers, maar geniet van het bloggen en de ervaringen die je meemaakt en deelt.
Extra tips:
- Leer bij over SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het zal jouw blog en samenwerkingen enkel verbeteren.
- Durf PR-bureaus en merken zelf te contacteren om jou voor te stellen en jouw meerwaarde en creativiteit toe te lichten.
Succes!