Sociale media moet bij elk bedrijf op de marketingagenda staan. Ook voor B2B bedrijven is het een onmisbaar instrument.
1. Denk aan uw doelgroep
Sociale media zijn bevolkt door enorme, heterogene groepen. De kans is klein dat zij allemaal tot uw doelpubliek horen en daarom is het belangrijk om de doelgroepen op te delen in categorieën. Selecteer uw juiste doelpubliek en concentreer u op hen. Sociale netwerken, zoals Facebook, hebben tools die van het zogenoemde targeting een exacte wetenschap maken: maak er gebruik van.
2. Investeer op lange termijn
Sociale media mogen dan wel een waardevol kanaal zijn om nieuwe leads aan te trekken, de waarde ervan ziet u pas op lange termijn. Bovendien kunt u geen significante vooruitgang verwachten wanneer u slechts enkele minuten per week spendeert aan het uitbouwen van uw account. Sociale media vergen tijd en een goede strategie houdt daar rekening mee.
3. Experimenteer met content
Het probleem met meeste strategieën van B2B-bedrijven is dat ze kiezen voor steeds dezelfde content. Als u uw doelpubliek maximaal wilt engageren, loont het om uiteenlopende content uit te proberen. Durf te experimenteren met verschillende vormen: afbeeldingen, video, infographics, podcasts, polls en meer.
4. Relatiebeheer
Denk niet aan het oogsten van extra verkoop, maar aan het opbouwen van langetermijnsrelaties. Voor u een verkoop kan sluiten, dient u eerst een relatie opbouwen met uw klant. Vooral in de B2B-sector hoort u geïnteresseerd zijn in het bedrijf van uw klant: zo kunt u een sterke band ontwikkelen en een loyale klantenbasis bouwen. Gebruik sociale media als een echte tool voor relatiebeheer en te converseren met uw belanghebbenden.
5. Budget
Voor de beste resultaten trekt u wat centen uit (goede content, tijd, begeleiding). Leg daarom budget opzij dat integraal naar je sociale media strategie gaat.
Ik kan uw bedrijf verder ondersteunen met sociale media: strategie, plan, advies en beheer.