Linkbuilding technieken

Linkbuilding technieken

Op zoek naar mogelijkheden van linkbuilding? Nood aan een overzicht van technieken om aan linkbuilding te doen?

Linkbuilding is het genereren van links vanaf externe websites (ook wel backlinks genoemd) naar een eigen website, met het doel een hogere vindbaarheid en waardering in zoekmachines als Google en Bing op relevante zoekwoorden (SEO).

Technieken van linkbuilding

Er zijn verschillende technieken om aan linkbuilding te doen:

  • Aanmelden van een website bij startpagina’s
  • Aanmelden van een website bij bedrijfsgidsen
  • Plaatsen van waardevolle content op jouw website, waardoor mensen linken naar de webpagina (beter dan de concurrentie)
    • Inhoudelijk blogposts
    • Checklists
    • Vergelijkingen
    • Whitepapers
    • Gidsen
  • Uitwisselen van links (linkruil)
  • Verspreiden van persberichten (PR)
  • Uploaden van content op sociale media en verwijzing naar website
  • Schrijven van artikelen op websites van anderen (gastbloggen)
  • Mediapartners
  • Samenwerkingen met bloggers en influencers (bijvoorbeeld een productbeoordeling, influencer marketing)
  • Wedstrijden uitschrijven
  • Organiseer events of awards
  • Onderzoeken
  • Casestudies
  • Testimonials bij leveranciers
  • Afbeeldingen:
    • Quotes
    • Stockfoto’s
    • Infographics
  • Interviews
  • Lidmaatschappen
  • Sponsoring
  • Nuttige tools ontwikkelen: calculator, checklist,…
  • Link reclamation: vermeldingen van jouw bedrijf/merk op het internet waar nog geen link bij staat
  • Reversed image search: achterhaal eenvoudig waar een afbeelding (bv. jouw logo) op het internet gepubliceerd werd
  • Concurrentie monitoring: ontdek websites die naar jouw concurrenten linken, maar niet naar jou (link intersect)
  • Websites opkopen
  • Presentaties geven op conferenties, bij netwerkorganisaties of scholen

Bovenstaande technieken kunnen sterk verschillen qua waarde, tijdsbesteding, complexiteit, budget en meer. Besteed aandacht aan linkbuilding vanuit een strategische aanpak!

Linkbuilding uitbesteden?
Nood aan linkbuilding advies?

Neem contact

De visie van Google op Linkbuilding

De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar je site te laten toevoegen, is unieke, relevante content maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede content is de moeite waard: links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de content die je hebt, hoe groter de kans dat iemand anders die content waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de content toevoegt.

Lees meer over de visie van Google

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *