Inbound marketing versus outbound marketing

De bedrijfswereld ondergaat grote veranderingen en het is voelbaar op alle departementen. Het internet, social media, mobiel werken, cloud, big data,… zorgen voor nieuwe technologieën en nieuwe processen die bedrijven niet links mogen laten liggen. Ook de marketingfunctie staat onder druk en ondergaat veranderingen.

  • Outbound marketing is het proces waarbij de boodschap van het bedrijf of merk wordt ‘uitgestuurd’ via meerdere kanalen. Denk daarbij aan advertenties (online/offline), direct mail, radio en tv, telemarketing, cold calling, beurzen,… Outbound marketing wordt ook wel traditionele marketing of push marketing genoemd. Bij outbound marketing schreeuwt u uw boodschap van de daken.
  • Inbound marketing is het promoten van het bedrijf of merk door middel van relevante content en interactie om relaties op te bouwen met prospecten en klanten. Denk daarbij aan interessante blogposts en artikels, inspirerende beelden, whitepapers, ebooks,… Inbound marketing wordt ook wel pull marketing genoemd.

Inbound marketing draait om context. Ervoor zorgen dat de juiste relevante content, bij de juiste persoon komt op het juiste moment. Dit kan alleen bereikt worden wanneer zorgvuldig worden omgegaan met online en offline data van uw klanten en prospecten. U definieert uw ideale prospects en klanten (buyer personas). Voor deze personen ontwikkelt u content die antwoord geeft op de vragen die zij hebben. Het liefst stemt u deze content af op de klantreis die zij doorlopen (buyer’s journey). Uw website wordt de centrale hub voor uw inbound marketing.

Kiezen voor outbound of inbound marketing?

Inbound en outbound marketing kunt u makkelijk combineren en beide inzetten in uw marketingmix. Een integrale en doordachte aanpak van outbound en inbound marketingacties zal het meeste resultaat opleveren.

Inbound marketing kan voor kleine ondernemingen vaak interessanter zijn omdat de acties vaak minder marketingbudget vergen.Het evenwicht vinden tussen outbound en inbound marketing is voor veel bedrijven een lastige oefening.

Ik help u graag verder met de juiste mix tussen outbound en inbound marketing.

Neem contact