Twee relatief nieuwe onderwerpen die regelmatig ter sprake komen in de SEO gemeenschap de laatste tijd gaan we in dit artikel behandelen: co-citation en co-occurrence. Beide worden vaak samen besproken en lijken in sommige opzichten ook op elkaar, maar er zijn ook een aantal zeer duidelijke verschillen. Eén ding wat overduidelijk is, is dat zowel co-citation als co-occurrence een dominante rol zullen spelen in Google ’s algoritmes van de toekomst.
Co-citation en co-occurrence kunnen worden gezien als de eerste echte stappen die Google neemt naar een ‘no links’ benadering. Hiermee wordt een benadering bedoeld, waarbij backlinks totaal niet worden meegenomen als een factor in de ranking. De Russische zoekmachine Yandex gebruikt al een vergelijkbare methodiek voor meest gezochte en lucratieve zoektermen. Dit is bij Yandex echter gedwongen tot stand gekomen door een drastische toename van spam. Google heeft dit voorheen wel getest, maar nog niet de gewenste resultaten behaald. Wat wilt zeggen dat de kwaliteit van de zoekresultaten niet naar wens waren. Helemaal afstappen van links zal Google hoogstwaarschijnlijk dan ook nooit.
Ik leg graag uit wat co-citation en co-occurrence inhoudt praktisch voor MKB Nederland en Belgische bedrijven en welke verandering in denk- en benaderingswijze dit teweeg kan brengen in SEO beleid voor de gemiddelde website eigenaar.
Wat is co-occurrence?
Co-occurrence wordt gebruikt met als doel om nog relevantere zoekresultaten weer te geven. De focus ligt hier niet meer op de specifieke zoekwoorden, maar op concepten, ideeën, vragen en antwoorden. Er wordt hierbij meer gekeken naar vergelijkbare zoekwoorden, zoals zoekwoorden die niet exact hetzelfde zijn, maar wel op elkaar lijken en aan hetzelfde onderwerp gerelateerd zijn. Ook wordt er gekeken naar de frequentie van het gebruik en hoe dicht ze bij elkaar staan in een tekst.
Co-occurrence maakt het makkelijker voor Google om te rangschikken op basis van informatie en sterke content, waarmee ingeschat kan worden welke content of pagina het beste antwoord op de vraag of het idee van de gebruiker heeft, in plaats van puur te kijken naar backlinks en specifieke keywords. De aanleiding van de verandering in focus van specifieke keywords naar concepten, vragen en antwoorden door SEO-specialisten, heeft alles te maken met de Hummingbird update die Google een aantal jaren terug (specifiek augustus 2013) heeft toegepast.
De truc met co-occurrence zit hem in het feit dat het niet volledig gebaseerd is op links. Goede content waarin bepaalde zoekwoorden en fragmenten genoemd worden op de pagina, maken een website succesvol in rangschikking, zelfs wanneer er nauwelijks links aanwezig zijn. Naast de verandering van de relevantie van keywords in zoekopdrachten, maakt co-occurrence het ook mogelijk om meerdere zoekopdrachten met vergelijkbare termen en woorden met elkaar te verbinden.
Een goed voorbeeld om dit te illustreren is bijvoorbeeld, wanneer iemand op zoek is naar een tweedehands auto en zoekt op: ‘gebruikte Volkswagen te koop’ vervolgens zoekt op ‘gebruikte Volkswagen marktplaats’. Google is in dit geval in staat om termen met elkaar te linken. In dit voorbeeld wordt bijvoorbeeld ‘te koop’ gerelateerd aan ‘marktplaats’, wat resulteert in betere en relevantere zoekresultaten voor de gebruiker. Hoe vaker deze termen worden gebruikt in welke context dan ook, wordt de relatie sterker en vaker toegepast in de zoekresultaten en spreken we van co-occurrence.
Wat is co-citation?
We spreken van co-citation wanneer een website wordt genoemd, door twee verschillende bronnen, maar niet noodzakelijk gelinkt zijn aan elkaar. Co-citation is betrekkelijk eenvoudig en makkelijk te begrijpen. Google was eerder altijd gebaseerd op het linken van de ene website naar de andere.
Co-citation is een significante verandering ten opzichte van de bovenstaande oude manier die Google gebruikte. Bij co-citation wordt er een relevante relatie of link opgepikt door Google, zonder dat er hyperlinks aan te pas komen. Steeds meer sites en pagina’s refereren naar een andere site zonder expliciet te hyperlinken, ze noemen de website alleen bij naam. Co-citation vindt plaats, zelfs wanneer de referentie naar een andere site incidenteel plaatsvindt of indirect.
Co-citation wordt door veel mensen in de industrie ook wel linkbuilding zonder links genoemd. Er zijn twee hoofdmethodes waarop verschillende sites met elkaar verbonden zijn wanneer we spreken van een co-citation.
- Er moet een gemeenschappelijke noemer (lees: keyword of merk of referentie) zijn op dezelfde site, zonder dat deze gelinkt zijn.
- De sites of pagina’s moeten een onderwerp delen. Dit betekent niet dat de pagina’s precies dezelfde keywords moeten hebben, maar wel vergelijkbaar, zoals in het geval van co-occurrence.
Ter verduidelijking, co-citation geeft een signaal door aan het algoritme van Google. Deze geeft aan dat de sites die binnenkomen op vergelijkbare keywords, en sites die op andere pagina’s genoemd worden en aan hetzelfde onderwerp gerelateerd kunnen worden, relevant zijn en belangrijk voor de zoekopdracht die de gebruiker ingeeft.
Hiermee kun je profiteren, wanneer sites met een hoge autoriteit jouw website of pagina benoemen, omdat Google begrijpt dat jouw pagina geassocieerd wordt met het onderwerp. Het vermelden van verschillende merken en websites in content, creëert dan ook co-citation.
Veranderingen en meningen in SEO land
Sommigen zijn erg blij met co-citation en zien hierin de toekomst en een mogelijke vervanging van anker teksten. Critici zeggen echter dat ondanks de ontwikkelingen op het gebied van co-citation, SEO-specialisten zich beter kunnen blijven richten op de anker teksten, omdat dat op dit moment nog steeds als de bepalende factor wordt gezien die door Google wordt gebruikt om de relevantie van een website te bepalen.
Desalniettemin zijn er steeds meer digital marketeers die meer studie maken van co-citation en co-occurrence, omdat Google al een aantal keren heeft verklaard zich minder te willen vastklampen aan specifieke keyword ankers.
Velen zien co-citation als een van de beste Google ontwikkelingen sinds lange tijd, omdat merken nu in staat zijn om met elkaar geassocieerd te worden zonder agressieve promotie, helemaal omdat er in geval van co-citation geen links meer nodig zijn.
Op bepaalde fronten verandert co-citation het belang van SEO-technieken. In het geval van toenemende co-citation zal een site in de toekomst hoger ranken op Google, puur en alleen door te focussen op kwalitatief hoogwaardige content, die ervoor zorgt dat er op andere sites veel naar de site gerefereerd wordt. Deze ontwikkeling is niet alleen voor de SEO-specialist interessant om in de gaten te houden, maar zal ook zeer zeker de gebruikers ervaring in een positieve zin veranderen.
Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud, werkzaam als SEO specialist onder de alias ‘SEO Geek’.