Tips marketingplan

Affiliate marketing begrippen

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij adverteerders hun affiliates belonen voor de gegenereerde kliks, leads, verkopen die ze aanleveren.

Begrippen uit de wereld van affiliate marketing:

Adverteerder = Merchant
De zakelijke partij die adverteert op internet. Een adverteerder wordt ook vaak aangeduid als merchant. Tegenover de adverteerder staat de publisher

Affiliate = Publisher = Uitgever

Een publisher is iemand die een online medium bezit. Een publisher kan via een affiliate netwerk adverteerders promoten en zo geld verdienen.

Affiliate netwerk

Een affiliatenetwerk is een intermediair tussen adverteerder en affiliate.  Ze zorgen voor conversiematching, het toewijzen en uitbetalen van de commissie aan affiliates en het adviseren van alle partijen. Bekende voorbeelden in België: TradeTracker en Awin.

Conversie

Conversie is de ratio tussen het aantal doorgestuurde bezoekers en het percentage daarvan dat overgaat tot de gewenste doel/transactie. De transatie is de gewenste handeling (inschrijving, aankoop, …) die een bezoeker uitvoert op de website van een adverteerder.

Conversie attributie

In veel gevallen zijn meerdere publishers betrokken bij een verkoop. Door het toekennen van de commissie aan de laatste publisher worden affiliates die in het begin van het verkoopproces zitten, ten onrechte niet beloond. Bij conversie-attributie wordt de commissie aan de affiliates toegekend op basis van hun bijdrage.

CPC = Cost Per Click

CPC is een model waarbij een adverteerder een vergoeding betaald voor iedere unieke bezoeker die klikt op een banner/tekstlink van een publisher.

CPL = Cost Per Lead

CPC is een model waarbij een adverteerder een vergoeding betaald voor iedere lead die voortkomt van een klik op een banner/tekstlink van een publisher.  Een lead is bijvoorbeeld een informatie-aanvraag of een inschrijving op een nieuwsbrief van de adverteerder.

CPM = Cost Per Mille

Het is het bedrag dat betaald wordt voor 1000 vertoningen.

CPS = Cost Per Sale

CPC is een model waarbij een adverteerder een vergoeding betaald voor iedere verkoop die voortkomt van een klik op een banner/tekstlink van een publisher.

CTR = Click Through Rate

Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een bepaalde banner, tekstlink en het aantal keer dat daar op wordt geklikt.

EPC = Earnings Per Click

De opbrengst die een klik oplevert.

Performance based online marketing

Performance based online marketing is een vorm van online marketing waarbij alleen wordt betaald voor het behaalde meetbare resultaat.

Raw clicks

Alle geregistreerde kliks (dus zonder ontdubbeling, bv 10 kliks vanuit hetzelfde IP-adres). Het tegenovergesteld zijn unieke kliks.

Ik kan u bijstaan met affiliate marketing.

Neem contact

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *